Bratislavu s Trnavou spojí parný vlak. Pôjde o oslavu výročia spustenia konskej železnice. Bratislavskými stanicami zasa pôjde výletný vlak Túlavá. Zároveň ide o ukončenie sezóny železničného múzea, ktorí si pripravilo ďalší atraktívny program. (ŽM)
🚂 Ukončenie sezóny 2025 a výročie konskej železnice
- dnes, 11. októbra 2025
- 11:00 – 17:00
- Železničné múzeum Slovenskej republiky
- staré rušňové depo Bratislava východ
🏛️ Organizátori
- Železnice Slovenskej republiky – Železničné múzeum SR
- Klub priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava
- Klub železničnej nostalgie Bratislava východ
- OZ Vlaky.net
🕰️ Historické pozadie: Konská železnica Bratislava – Trnava
- prvé úvahy o vznikli v roku 1836
- v súvislosti s plánom baróna Rotschilda
- pripojiť Bratislavu k hlavnej trati Viedeň – Krakov
- 7. marca 1836 požiadal o povolenie výstavby
- odbočujúcej trate cez Marchegg do Bratislavy
- 16 šľachticov a obchodníkov pod vedením baróna Walterskirchena navrhla
- výstavbu konskej železnice pre rýchlejšiu dopravu poľnohospodárskych produktov
- spočiatku sa neuvažovalo o preprave osôb
🏗️ Projekt a výstavba
- trať mala spájať Bratislavu – Svätý Jur – Pezinok – Modru – Trnavu
- použitá mala byť animálna trakcia (konská sila)
- Uhorsko vtedy nemalo vlastný priemysel na výrobu parných rušňov
- 1837: projekt predložili Kráľovskému uhorskému miestodržiteľstvu
- povolenie výstavby udelené až 6. marca 1839
- po rozšírení rakúskych železničných predpisov na územie Uhorska
🚧 Priebeh výstavby a spúšťanie úsekov
- stavba sa komplikovala problémami s pozemkami a financovaním
- skúšobná prevádzka: 24. september 1840
- spustenie pre verejnosť: 4. október 1840
✂️ Úseky boli otvárané postupne
- 01. 10. 1840 Bratislava – Svätý Jur
- 30. 06. 1841 Svätý Jur – Pezinok
- 19. 10. 1845 Pezinok – Šenkvice
- 01. 12. 1845 Šenkvice – Báhoň
- 29. 12. 1845 Báhoň – Cífer
- 01. 06. 1846 Cífer – Trnava
🎉 Výročia v roku 2025
- 185. výročie spustenia prevádzky úseku Bratislava – Svätý Jur
- 180. výročie spustenia úseku Pezinok – Cífer
🚂 Ukončenie sezóny: Jazdy historickými vlakmi
- parný vlak: Bratislava hl. st. – Trnava – Železničné múzeum – Bratislava hl. st.
- Rušeň: 555.3008 Mazutka, drevené vozne 3. triedy
- Odchody a príchody podľa podrobného cestovného poriadku (9:05 – 13:20)
- Motorový vlak M 286.0018 Túlavá:
- Spoje medzi Bratislavou-Petržalkou, Bratislavou hl. stanicou a Železničným múzeom
- Viacero jázd počas dňa (10:25 – 17:20)
📋 Sprievodný program
- stála múzejná expozícia železničných zariadení
- prehliadky so sprievodcom
- vozenie na stanovišti parného rušňa (11:00 – 17:00)
- jazdy na drezinách a motorových vozíkoch
- výstava železničných artefaktov v osobnom vozni
🛠️ Modelové koľajiská
- OZ Vláčikovo – vo Veľkej vodárni
- Klub železničných modelárov Bratislava – v poštovom vozni Fa 5–2085
💶 Cenník cestovného a atrakcií
- vstupné do múzea: Zdarma
- historický parný vlak (Bratislava – Trnava – Bratislava):
- dospelí a deti od 15 r.: 10,00 €
- deti 6 – 15 r.: 5,00 €
- deti do 6 r. a osoby ZŤP: Zdarma
- popoludňajší parný vlak (Bratislava – múzeum): 4,00 €
- motorové vlaky (Petržalka / hl. stanica): 4,00 €
- jazda na stanovišti rušňa: 3,00 €
- jazda na drezíne: 2,00 €
- deti do 6 rokov vždy len v sprievode dospelej osoby
- platba len v hotovosti! – nie je možné platiť kartou ani zakúpiť lístky vopred
⚠️ Upozornenia pre návštevníkov
- kapacita vlakov obmedzená – po naplnení už nie je možné pristúpiť
- lístky sa predávajú pri vlaku alebo vo vlaku
- cestujúci musia dodržiavať Prepravný poriadok nostalgických vlakov ŽSR
- pokyny personálu
- deti do 6 rokov nemajú nárok na miesto na sedenie
🚗 Doprava a prístup
- prístup z lokality Východné (Rendez) – Rušňová ulica z račianskej strany
- vstup odporúčaný len z račianskej strany
- parkovanie obmedzené, cesta úzka
- odporúčaná doprava mimoriadnymi vlakmi alebo MHD
(Múzeum železničnej dopravy, BA24)


Komentáre