Mú­ze­um osla­vu­je kon­skú že­lez­ni­cu a vr­chol se­zó­ny: Par­ný vlak do Tr­na­vy aj Tú­la­vá po Bra­ti­sla­ve

Bra­ti­sla­vu s Tr­na­vou spo­jí par­ný vlak. Pôj­de o osla­vu vý­ro­čia spus­te­nia kon­skej že­lez­ni­ce. Bra­ti­slav­ský­mi sta­ni­ca­mi za­sa pôj­de vý­let­ný vlak Tú­la­vá. Zá­ro­veň ide o ukon­če­nie se­zó­ny že­lez­nič­né­ho mú­zea, kto­rí si pri­pra­vi­lo ďal­ší at­rak­tív­ny prog­ram. (ŽM)

 

🚂 Ukon­če­nie se­zó­ny 2025 a vý­ro­čie kon­skej že­lez­ni­ce

  • dnes, 11. ok­tób­ra 2025
  • 11:00 – 17:00
  • Že­lez­nič­né mú­ze­um Slo­ven­skej re­pub­li­ky
  • sta­ré ruš­ňo­vé de­po Bra­ti­sla­va vý­chod

 

🏛️ Or­ga­ni­zá­to­ri

  • Že­lez­ni­ce Slo­ven­skej re­pub­li­ky – Že­lez­nič­né mú­ze­um SR
  • Klub pria­te­ľov his­tó­rie že­lez­nič­nej do­pra­vy Bra­ti­sla­va
  • Klub že­lez­nič­nej nos­tal­gie Bra­ti­sla­va vý­chod
  • OZ Vlaky.net

 

🕰️ His­to­ric­ké po­za­die: Kon­ská že­lez­ni­ca Bra­ti­sla­va – Tr­na­va

  • pr­vé úva­hy o vznik­li v ro­ku 1836
  • v sú­vis­los­ti s plá­nom ba­ró­na Rots­chil­da
  • pri­po­jiť Bra­ti­sla­vu k hlav­nej tra­ti Vie­deň – Kra­kov
  • 7. mar­ca 1836 po­žia­dal o po­vo­le­nie vý­stav­by
  • od­bo­ču­jú­cej tra­te cez Mar­chegg do Bra­ti­sla­vy
  • 16 šľach­ti­cov a ob­chod­ní­kov pod ve­de­ním ba­ró­na Wal­ter­skir­che­na na­vrh­la
  • vý­stav­bu kon­skej že­lez­ni­ce pre rých­lej­šiu do­pra­vu poľ­no­hos­po­dár­skych pro­duk­tov
  • spo­čiat­ku sa ne­uva­žo­va­lo o pre­pra­ve osôb

 

🏗️ Pro­jekt a vý­stav­ba

  • trať ma­la spá­jať Bra­ti­sla­vu – Svä­tý Jur – Pe­zi­nok – Mod­ru – Tr­na­vu
  • po­u­ži­tá ma­la byť ani­mál­na trak­cia (kon­ská si­la)
  • Uhor­sko vte­dy ne­ma­lo vlast­ný prie­my­sel na vý­ro­bu par­ných ruš­ňov
  • 1837: pro­jekt pred­lo­ži­li Krá­ľov­ské­mu uhor­ské­mu mies­to­dr­ži­teľ­stvu
  • po­vo­le­nie vý­stav­by ude­le­né až 6. mar­ca 1839
  • po roz­ší­re­ní ra­kús­kych že­lez­nič­ných pred­pi­sov na úze­mie Uhor­ska

 

🚧 Prie­beh vý­stav­by a spúš­ťa­nie úse­kov

  • stav­ba sa kom­pli­ko­va­la prob­lé­ma­mi s po­zem­ka­mi a fi­nan­co­va­ním
  • skú­šob­ná pre­vádz­ka: 24. sep­tem­ber 1840
  • spus­te­nie pre ve­rej­nosť: 4. ok­tó­ber 1840

 

✂️ Úse­ky bo­li ot­vá­ra­né po­stup­ne

  • 01. 10. 1840 Bra­ti­sla­va – Svä­tý Jur
  • 30. 06. 1841 Svä­tý Jur – Pe­zi­nok
  • 19. 10. 1845 Pe­zi­nok – Šen­kvi­ce
  • 01. 12. 1845 Šen­kvi­ce – Bá­hoň
  • 29. 12. 1845 Bá­hoň – Cí­fer
  • 01. 06. 1846 Cí­fer – Tr­na­va

 

🎉 Vý­ro­čia v ro­ku 2025

  • 185. vý­ro­čie spus­te­nia pre­vádz­ky úse­ku Bra­ti­sla­va – Svä­tý Jur
  • 180. vý­ro­čie spus­te­nia úse­ku Pe­zi­nok – Cí­fer

 

🚂 Ukon­če­nie se­zó­ny: Jaz­dy his­to­ric­ký­mi vlak­mi

  • par­ný vlak: Bra­ti­sla­va hl. st. – Tr­na­va – Že­lez­nič­né mú­ze­um – Bra­ti­sla­va hl. st.
  • Ru­šeň: 555.3008 Ma­zut­ka, dre­ve­né voz­ne 3. trie­dy
  • Od­cho­dy a prí­cho­dy pod­ľa pod­rob­né­ho ces­tov­né­ho po­riad­ku (9:05 – 13:20)
  • Mo­to­ro­vý vlak M 286.0018 Tú­la­vá:
  • Spo­je me­dzi Bra­ti­sla­vou-Petr­žal­kou, Bra­ti­sla­vou hl. sta­ni­cou a Že­lez­nič­ným mú­ze­om
  • Via­ce­ro jázd po­čas dňa (10:25 – 17:20)

 

📋 Sprie­vod­ný prog­ram

  • stá­la mú­zej­ná expo­zí­cia že­lez­nič­ných za­ria­de­ní
  • pre­hliad­ky so sprie­vod­com
  • vo­ze­nie na sta­no­viš­ti par­né­ho ruš­ňa (11:00 – 17:00)
  • jaz­dy na dre­zi­nách a mo­to­ro­vých vo­zí­koch
  • vý­sta­va že­lez­nič­ných ar­te­fak­tov v osob­nom voz­ni

 

🛠️ Mo­de­lo­vé ko­ľa­jis­ká

  • OZ Vlá­či­ko­vo – vo Veľ­kej vo­dár­ni
  • Klub že­lez­nič­ných mo­de­lá­rov Bra­ti­sla­va – v poš­to­vom voz­ni Fa 5–2085

 

💶 Cen­ník ces­tov­né­ho a at­rak­cií

  • vstup­né do mú­zea: Zdar­ma
  • his­to­ric­ký par­ný vlak (Bra­ti­sla­va – Tr­na­va – Bra­ti­sla­va):
  • do­spe­lí a de­ti od 15 r.: 10,00 €
  • de­ti 6 – 15 r.: 5,00 €
  • de­ti do 6 r. a oso­by ZŤP: Zdar­ma
  • po­po­lud­ňaj­ší par­ný vlak (Bra­ti­sla­va – mú­ze­um): 4,00 €
  • mo­to­ro­vé vla­ky (Petr­žal­ka / hl. sta­ni­ca): 4,00 €
  • jaz­da na sta­no­viš­ti ruš­ňa: 3,00 €
  • jaz­da na dre­zí­ne: 2,00 €
  • de­ti do 6 ro­kov vždy len v sprie­vo­de do­spe­lej oso­by
  • plat­ba len v ho­to­vos­ti! – nie je mož­né pla­tiť kar­tou ani za­kú­piť lís­t­ky vo­pred

 

⚠️ Upo­zor­ne­nia pre náv­štev­ní­kov

  • ka­pa­ci­ta vla­kov ob­me­dze­ná – po na­pl­ne­ní už nie je mož­né pri­stú­piť
  • lís­t­ky sa pre­dá­va­jú pri vla­ku ale­bo vo vla­ku
  • ces­tu­jú­ci mu­sia do­dr­žia­vať Pre­prav­ný po­ria­dok nos­tal­gic­kých vla­kov ŽSR
  • po­ky­ny per­so­ná­lu
  • de­ti do 6 ro­kov ne­ma­jú ná­rok na mies­to na se­de­nie

 

🚗 Do­pra­va a prí­stup

  • prí­stup z lo­ka­li­ty Vý­chod­né (Ren­dez) – Ruš­ňo­vá uli­ca z ra­čian­skej stra­ny
  • vstup od­po­rú­ča­ný len z ra­čian­skej stra­ny
  • par­ko­va­nie ob­me­dze­né, ces­ta úz­ka
  • od­po­rú­ča­ná do­pra­va mi­mo­riad­ny­mi vlak­mi ale­bo MHD

 

(Mú­ze­um že­lez­nič­nej do­pra­vy, BA24)

Komentáre

---