Kontrolóri NKÚ kritizujú Bratislavu. Dopravné projekty boli vraj riadené neefektívne a finančné zaťaženie mesta sa prehlbuje. Ohrozené tak môžu byť možnosti na realizáciu nových investícií. (NKÚ)
Prierezová kontrola Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR
- zameraná na systém projektového riadenia
- v bratislavskej samospráve a jej dopravnom podniku
- pri využívaní európskych finančných prostriedkov
- v rokoch 2020 — 2023
Čo preverovali
- sedem projektov za viac ako 291 miliónov
- mali pomôcť pri rozširovaní nosného systému MHD
- ide napríklad o trolejbusovú trať Autobusová stanica – Nové SND
- novú električkovú trať v Petržalke
- o modernizáciu trate Dúbravsko-karloveská radiála
Jeden projekt už problémy mal
- trolejbusová trať Hlavná stanica – Patrónka – Riviéra
- DPB ho musel dofinancovať sumou bezmála 1,1 milióna z vlastného
- do konca roka 2023 totiž nebol projekt ukončený
- bol zaradený medzi nefungujúce projekty
Hlavné riziká pre Bratislavu z pohľadu NKÚ
- úverové zaťaženie
- zlyhania manažmentu v riadení projektov za eurofondy
- ohrozenie finančnej stability metropoly
- jej možnosti realizovať nové investičné projekty
Kontrolované roky a výsledky
- Hlavné mesto čerpalo z eurofondov bezmála 163 miliónov eur
- na 24 projektov
- Dopravný podnik Bratislava mal 17 projektov
- a eurofondy za viac ako 327 miliónov eur
- kontrolóri vybrali projekty na základe troch kritérií
- nízka úroveň čerpania
- projekty porovnateľné s inými krajskými mestami
- zazmluvnená výška nenávratného finančného príspevku
- kontrola potvrdila riziko nedostatočného a až neefektívneho projektového riadenia a taktiež risk manažmentu
Kontrola Dopravného podniku Bratislava
- čerpal úver vo výške 12 miliónov eur
- na spolufinancovanie investičných projektov
- prostriedky použil v rozpore s úverovými dodatkami
- problém bol aj pri tretej etape nákupu električiek
- podnik jednostranne znížil cieľ projektu o polovicu
- z 20 kusov električiek na 10
- obstaranie zvyšných 10 električiek plánuje DPB realizovať z Plánu obnovy a odolnosti
- NKÚ upozorňuje na riziko prekrývania nákladov
(NKÚ)